Манастири Северне Македоније

Манастири Северне Македоније. Обиђите Скопље, Прилеп, Битољ, Охрид… Поклоните се светињама које су градили благоверни средњевековни српски владари. Јун 2021. године

ДАН 1.

БЕОГРАД – СВЕТИ ЈОАКИМ ОСОГОВСКИ

Полазак из Београда у 07.00 часова испред Вазнесенске цркве (Улица адмирала Гепрата 19). Успутна краћа задржавања ради одмора.

Одлазак на Зебрњак. Споменик на Зебрњаку монументално је дело београдског архитекте Момира Коруновића. У сред Кумановске равнице, на надморској висини од 511 метара, налазе се остаци спомен-костурнице, подигнуте у част и славу погинулим ратницима у Кумановској бици 1912. године. Висина му је била 48.5 метара. Унутрашњост је била украшена фрескама сликара Живорада Настасијевића. Маја месеца 1942. године бугарска војска је срушила две трећине ове грандиозне светиње. Данас, још увек у ранама, споменик на Зебрњаку сведочи о потресној причи најславније битке у Првом балакнском рату и чува успомену на пале у ослобођењу ових крајева од турског ропства.

Наставак путовања у Старо Нагоричино и обилазак цркве Св. Ђорђа. Оронулу цркву коју је у 11. веку подигао византијски цар Роман IV Диоген обновио је краљ Милутин између 1313-1318. године. Изнад улазних врата у храм налази се Милутинов ктиторски натпис уклесан у камени надвратник. Петокуполни храм има основу издуженог уписаног крста. Посебну вредност манастирске цркве чине престоне фреско иконе сликане на првобитном каменом иконостасу рад Михаила и Еутихија. Живопис је врло добро очуван и убраја се у најбоље програме солунскe радионицe породице Астрапа. У југозападном зиду манастирске цркве након битке код Велбужда сахрањен је бугарски цар Михајло III Шишман.

Долазак у манастир Свети Јоаким Осоговски. Смештај у конак. Вечера, ноћење.

ДАН 2.

СВЕТИ ЈОАКИМ ОСОГОВСКИ – СКОПЉЕ

Доручак. Обилазак манастирског комплекса. У 11. веку на месту данашњег постојао је манастир Сарандапор. Основао га је монах Јоаким, ученик Светог Јована Рилског. У историјским изворима манастир се први пут спомиње када га је посетио бугарски цар Калојан. У Карловачком летопису стоји да је око 1305. године краљ Милутин изградио цркву и посветио је Светом Јоакиму. Манастир се спомиње као место на коме се пре битке код Велбужда 1330. године помолио српски Свети краљ Стефан Дечански. Након обнове после земљотреса 1585. године, манастир је био у добром стању о чему говоре турски путописци Хаџи Калфа и Евлија Челебија. Године 1690. Турци су разорили манастир. Оживеће поново тек 1851. године ктиторством Хаџи Стефана Бегличијата. Фреске у цркви су рад Дмитра Андонова Папрадишког. На западном зиду, изнад гроба налази се портрет Светог Јоакима Осоговског.

Одлазак у манастир Лесново. У самом селу Лесново у Злетову, војвода Јован Оливер је на месту старије цркве подигао манастир у част Св. Архангелу Михаилу и пустињаку Св. Гаврилу Лесновском 1341. године. Архитектонски изглед цркве са две куполе и фасадама покривеним декоративном керамиком, оставља снажан утисак. Живопис цркве завршен је 1347/8. године, у време кад Јован Оливер од цара добија титуле севастократора а потом деспота. Манастир је одлуком цара Душана уздигнут на степен Злетовске епархије. У једном од најлепших фрескописа нарочито се истичу ктиторски портрет Јована Оливера у наосу, те породични портрети деспота Јована Оливера и цара Душана у припрати. У живопису има доста фолклорних елемената. Уз цркву је 1558. године призидана спољна припрата. Раскошни иконостас у дуборезу, рад је Петра Филиповића Гаркате између 1811-1814. године.

Наставак пута у Скопље. Обилазак старог градског језгра: 

Камени мост или Душанов мост један је од симбола престонице Македоније, који спаја стари и нови део Скопља преко реке Вардар. Постоје различита мишљења везана за време изградње моста. Према једним мост је изграђен у 6. веку за време императора Јустинијана I, а дограђен је непосредно пре крунисања цара Душана Силног. По другим грађен је у периоду турског султана Мехмеда II Освајача између 1451-1459. године. 

Скопска чаршија једна је од највећих атракција града. Као трговачки центар почели су да је граде трговци из Дубровника и Венеције још од 12. века. У време турске владавине, чаршија је постала највећи трговачки део града, са продавницама, палатама и око 30 џамија. Претрпела је велику штету у земљотресима 1555. и 1963. године, као и у пожару 1689. године. Међутим, и поред много нанетих штета, чаршија представља јединствен споменик, на ком се могу препознати наслеђа многих култура и цивилизација које су учествовале у њеном стварању.

Смештај у хотел. Вечера, ноћење.

ДАН 3.

СКОПЉЕ

Доручак. Одлазак у Нерезе. На падинама планине Водно се налази село Горње Нерези, где је 1164. године изграђена манастирска црква Светог Пантелејмона. Натпис уклесан изнад улаза из припрате у наос говори да је храм подигао византијски принц Алексије. Црква има пет купола и нартекс на западној страни. Новија истраживања показују да је живописање започето убрзо по зидању. За историју манастира значајна је 1926. година јер је тада откривен стари живопис под слојем из 19. века. На северном зиду наоса налазе се најпознатије нереске композиције, „Скидање са крста“ и „Оплакивање Христово“. Имена зографа из 1164. године нису позната али се у литератури њихов рад често пореди са Ђотом, родоначелником италијанске ренесансе. За време снажног земљотреса 1555. године били су срушени сводови са живописом и централна купола. Црква је убрзо обновљена.

Наставак путовања долином кањона Матка. Обилазак манастира Успења Пресвете Богородице – Матка. Манастир се налази на левој обали реке Треска у живописном крајолику окружен шумом. Удаљен је 16км југозападно од Скопља. Цркву је подигао у 14. веку Бојко, син властелинке Данице. Као и већина других цркава у Македонији, кроз векове је страдала и бивала обнављана. Натпис из 1497. године наводи властелинку Милицу која га је обновила пронашавши га запуштеног. Живопис потиче из 15. века. У доњој зони западног зида насликани су нови ктитори, властелинка Милица и њен син Николу. Поред ктиторских портрета сачуване су и композиције Христових страдања и Великих празника.

Одлазак у Марков манастир. Налази се 20км јужно од Скопља у непосредној близини села Сушица. Посвећеном је Светом Димитрију. Манастир је био економски веома снажан. У њему се одвијао веома интензиван монашки живот као и преписивачка и просветна делатност. Најважнији сачувани историјски извор Марковог манастира је натпис изнад јужног улаза у цркву, који пружа податке о изградњи цркве и њеним ктиторима. Садржај натписа даје исцрпну представу о породици краља Вукашина, као и године почетка и завршетка изградње и осликавања цркве. Манастирска црква Светог Димитрија је једнокуполна. Унутрашњост цркве покривају фреске из 1376/77. године. На северном зиду припрате врло оштећени ктиторски и владарски портрети краља Марка, краља Вукашина и краљице Јелене.

Повратак у хотел. Вечера, ноћење.

ДАН 4.

СКОПЉЕ – БИТОЉ

Доручак. Одлазак у Хераклеју Линкестис. Овај древни град,  простирао се северозападном границом тадашње македонске области Линкестида и представљао је један од најважнијих центара на Балкану. Верује се да је град освојио Филип II Македонски средином 4. века пре Христа. Посебном лепотом се издваја позоришни комплекс који је грађен по строгим пропорцијама римских позоришта и чија је архитектура доведена до савршенства. Ремек дело ранохришћанске уметности је мозаички под нартекса велике базилике, са хиљадама тесера постављених у савршеној хармонији. Авари и Словени током 6. века опседају град што ће довести до његовог пропадања.

Одлазак на Српско војничко гробље у Битољу на коме почивају земни остаци 1321. војника. Велики број погинуо је у борбама на Kајмакчалану 1916. године, у пресудним операцијама за пробој Солунског фронта и окончање Првог светског рата. На Kајмакчалану у Спомен костурници почива 4.400 погинулих српских војника, а на ширем подручју Битоља, у појасу Мариова, у долини реке Црне, на гробљима и издвојеним хумкама у селима Скочивир, Бач, Добрвени, Живојно, Будимирци, Старавина… заувек су остали посмртни остаци око осам хиљада погинулих српских војника.

Обилазак Цркве Светог Димитрија у Битољу. Изграђена је у једном даху, за 4 месеца, 1830. године, на месту старе капеле која је изгорела у пожару 1726. године. Под храма је укопан 1м испод нивоа земље како врх цркве не би био биши од џамија у окружењу. Ово правило се односило на све хришћанске богомоље у време Отоманске империје. Витки звоник придодат је цркви 1936. године а радио га је Александар Дероко. Позлаћени иконостас рад је непознатог мајстора. Смештај у хотел. Вечера, ноћење.

ДАН 5.

БИТОЉ – ОХРИД

Пакет доручак. Одлазак у ставропигијални манастир Светог Јована Златоустог.
Наставак путовања у Охрид. Обилазак:
 
Црква Свете Софије представља један од најважнијих и најмонументалнијих споменика средњовековног црквеног градитељства и фрескосликарства на простору Македоније. Тачно време изградње није у потпуности познато, мада постоје индиције да је постојала и у време цара Самуила. Данашња црква је изграђена за време охридског архиепископа Леона у првој половини 11. века. На жалост у наше време у цркви Свете Софије боголужења се одвијају само у изузетним приликама. Много чешће због ванредне акустике, у њој се као и у њеном атријуму одржавају драмско музичке представе међународног фестивала културе Охридско лето.
 
Црква Богородице Перивлепте саграђена је 1295. године. Као ктитор наводи се Прогон Згур, војсковођа и рођак византијског цара Андроника II Палеолога, а у време охридског архиепископа Макарија. Када су Турци срушили  цркву Светог Климента његове свете мошти пренете су овде. Због ове чињенице једно време била је позната и под именом црква Светог Климента. Касније су  враћене у обновљену цркву. У време робовања под Турцима многе охридске цркве претворене су у џамије. Тада је црква Богородице Перивлепте постала седиште архиепископије. Црква облика крста са куполама и нартексом са слепом калотом. Зидана је комбинацијом камена и опеке чиме су добијене различите декоративне површине на фасади. Црква је украшена фрескама које су радили Михаило и Евтихије.
 
Црква Светог Јована Богослова подигнута је на стени изнад Охридског језера, у рибарском селу Канео, у непосредној близини града. Саграђена је крајем 13. века. Имена ктитора, мајстора и сликара нису позната. Црква је облика крста са видиљивим утицајима византијске и јерменске архитектонске школе. У време робовања под Турцима знатно је оштећена и напуштена. Тада је страдао и фрескопис. Приликом обнове 1963/64. године, црква није враћена у првобитно стање.
 
Смештај у хотел. Вечера, ноћење.

ДАН 6.

ОХРИД

Доручак. Одлазак у манастир Светог Наума. Налази се на крајњем југу Охридског језера, близу извора реке Дрим. Изграђен на узвишеном платоу над самим језером, читав комплекс као да господари околином. Манастир са триконхосном црквом основао је пред крај живота монах Наум 900-905. године, који је након смрти 910. године овде и сахрањен.
 
У житију Светог Наума пише да је црква била посвећена Светим Архангелима Михаилу и Гаврилу. Првобитну цркву разрушио је Али-паша Јанински крајем 18. века, иако је могуће да је била оштећена већ у 15. веку. Године 1711. израђени су иконостас у дрворезу, као и престоне, празничне и иконе светих апостола. Представља изванредно уметничко остварење, рађено под утицајем резбарских радионица Свете Горе. У храму постоји највећа целина поствизантијског живописа у Македонији на прелазу из 18. у 19. век. Видно место фрескоживописа заузимају портрет јеромонаха Стефана, игумана и ктитора манастира, као и представе првих словенских учитеља и просветитеља Ћирила и Методија.
 
Манастирски конаци су изграђени за време игумана Стефана. У летопису Димитрија Пертуа пише да је 1875. године највећи део манастирског комплекса до темеља изгорео. Врло брзо светиња је обновљена. Године 1881. сазидана је нова зграда за потребе школе и манастир ће постати центар неговања просветне делатности која се одржавала у манастирским конацима.
 
Вожња бродом Охридским језером. Слободно време. Повратак у хотел. Вечера, ноћење.

ДАН 7.

ОХРИД – БЕОГРАД

Доручак. Одлазак у Прилеп. Обилазак манастира Светих Архангела. Најстарији подаци сведоче о постојању цркве у 11. веку. Код некадашње „источне цркве“, чији се остаци налазе у доњем делу олтарске апсиде, била је дограђена „западна црква“, у којој су сачуване фреске из 13. века, међу којима и ктиторски портрет на коме је као монах приказан са макетом цркве Јован, велики хартулар Запада. Године 1861. у цркви је постављен полуобличасти свод, изграђен је отворени трем на западној страни са дрвеним звоником. Године 1987. реконструисана је купола, чиме је обновљен првобитни изглед цркве. Остаци фресака из 11. и 12. века откривају зрелост фреско-сликара тог времена. Испред цркве постављени су мермерни стубови некадашњег трема, а на једном од њих сачуван је запис на ћириличном писму из 996. године. Овај запис је други по старости на ћирилици, после надгробне плоче Самуилових родитеља из 993. године.
 
Обилазак цркве Светог Николе у Вароши. Подигнута је 1200. године. Живописање храма је прекинуто највероватније због немира услед 4. крсташког похода. Осликавање је завршено 1298. године ктиторством византијског племића Векоса са сином и супругом. Поједина решења подсећају на Нерезе или Милешеву, као што је већи број фигура, који је типичан за време наративног стила.
 
Полазак за Београд. Успутна краћа задржавања ради одмора. Долазак у Београд у касним вечерњим часовима.
Долазак у Београд у касним вечерњим часовима.

Путовање обухвата:

 
  • превоз аутобусом високе туристичке класе (клима, аудио и видео опрема) на назначеној релацији
  • смештај у хотелима: 1 полупансион у вишекреветним собама у конаку манастира Светог Јоакима Осоговског (класично услуживање), 2 полупансиона (вечера класично услуживање, доручак шведски сто) у хотелу “Queen” или сличан са 3* у Скопљу, 1 полупансион (вечера класично услуживање, доручак шведски сто) у хотелу “Epinal” са 3* у Битољу, 2 полупансиона (вечера и доручак шведски сто) у хотелу “Granit” са 4* у Охриду у двокреветним собама са купатилом
  • путно здравствено осигурање
  • комплетне обиласке са улазницама по програму
  • вожња чамцима Охридским језером
  • услуге стручног водича из Агенције
  • услуге локалног водича
  • трошкове организације путовања

Начин плаћања

  • 30% вредности уговореног путовања приликом пријављивања
  • остатак динарског дела у 5 месечних рата
  • остатак девизног дела 7 дана пре почетка путовања

Цена ходочашћа

290€ + 15.000,00 дин

Општи услови

  • Аранжман је прављен на бази 30 уплата
  • Aгенција задржава право да откаже аранжаман најкасније 7 дана пре планираног поласка
  • За путовање важе Општи услови путовања
  • Агенција „Доброчинство“ задржава право, да уколико дође до промена цена на тржишту, измени цену аранжмана за одговарајући износ